Zingen, muziek, lezen en schrijven ‘Zien wat je hoort en horen wat je ziet’

Belangrijke gedachten, adviezen van Zoltán Kodaly (bekend van zijn Hongaarse solfège-methode) en Suzanne Konings (docent aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag).

Het is een al lang bewezen feit dat zingen voor de beste start van muziekeducatie zorgt. Kinderen zouden muziek moeten leren lezen nog voordat ze een instrument gaan bespelen. De basis van muzikale vorming is zingen.

nb02-10Goede zangers zijn er veel, de natuur brengt goede stemmen voort, maar zij moeten gevormd worden door gekwalificeerde zangmeesters. Het besef dat solfège de basis is van elke muziek-beoefening is er onvoldoende. Men kan zich niet bekwamen in het zingen of in het bespelen van een instrument zonder eerst solfègelessen te hebben gevolgd. En het begin met sol-la-sol-mi moet vervolgd worden tot de hoogste jaren van het onderwijs, voor zowel zangers als instrumentalisten, zodat we muziek op dezelfde manier lezen als een boek: in stilte, met een voorstelling van de klank. Gelukkig is het kind dat zijn eerste stemoefeningen verbindt met het beeld van de noten.

Elke zangles, elke repetitie zou zo opgebouwd moeten zijn dat het kind ervaart dat het groeit in de muziek en uitkijkt naar de volgende les. Welke docent, welke dirigent kan en wil dat? Alleen via een gerichte muziekeducatie kunnen we het zingen dichter bij de mensen, bij de kinderen brengen.

Leerkrachten die goed kunnen zingen en bereid zijn om dat met hun leerlingen systematisch te doen, zijn in Nederland dun gezaaid. Componist Zoltán Kodály voerde in Hongarije vanaf 1925 een kruistocht tegen de erbarmelijke kwaliteit van de muzieklessen en geringe zangkwaliteiten van zijn muziekstudenten. Het basisrepertoire van Kodály is volksmuziek en eigentijdse nieuw gecomponeerde muziek. Kinderen hebben op jonge leeftijd geen moeite om verbindingen te leggen tussen het horen, begrijpen en benoemen. Bij Kodály is leuk het gevolg van goed, iets goed kunnen doen. Niet ieder kind hoeft een musicus te worden, maar iedereen kan muziek leren, net zoals iedereen leert lezen en schrijven. In Nederland is een vergelijkbare benadering in de Gehrels- en Wardmethoden.

Add Comment

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten