Reageer op: Kinderstemmen na Corona tijd

Home Forums Algemeen Kinderstemmen na Corona tijd Reageer op: Kinderstemmen na Corona tijd

Jan Buil
Bijdrager

Helaas wordt noch in de basisschool, noch bij kinder- en jeugdkoren de omvang c’- f” ontwikkeld en getraind. Muziekvakdocenten en kinder-. c.q. jeugdkoorleiders gaan overwegend uit van hun eigen prettige stemligging. Daardoor wordt er vaak gezongen in de range a – c”, voor de gemiddelde kinderstem dus veel te laag. Het kost geduld en tact om ze mee de hoogte in te nemen. Gegiechel, weerstand, ik zing niet meer mee. Dit is mijn stem niet! Zo klinkt mijn stem niet! Wat stom! Dit is raar! Maar de gemiddelde kinderstem kan de range c’- f” aan, als ze maar gestimuleerd en op “een slimme manier” getraind worden. Een slimme manier is bijvoorbeeld beeldspraak gebruiken, geluiden nabootsen zoals een sirene, een zangketting maken die niet mag breken…
Zelfs gerenommeerde zangers, zangeressen en zanggroepjes die kinderliedjes op een frisse manier, óf op cd, óf op internet zetten, houden lang niet allemaal rekening met de natuurlijke ligging van de gemiddelde kinderstem. Vaak is de gebruikte toonsoort te laag! Zó jammer, dit zijn écht gemiste kansen. Het lijkt wel of voor de ontwikkeling van de kinderstem geldt: In het land der blinden is éénoog koning! Laten we met z’n allen proberen om via Koorplein Noord-Brabant hier verandering in te brengen.